דווקא בתקופת משבר, עסקים רבים עוברים מהוצאות קבועות למשתנות.

יבואן פארמה עימו שוחחתי השבוע אמר לי: "בעידן הקורונה, מי שמספיק חכם לעבור מעלויות קבועות למשתנות זוכה". האמת, הוא צודק. מגפת הקורנה יצרה חוסר ודאות בשוק הבינלאומי ובוודאי בשוק הישראלי. "קח לדוגמה את הענף שלי", הסביר בן שיחי, "עסקים שפעם התגלגלו והסתדרו לא רע, התחילו פתאום, עם פרוץ משבר הקורונה, להרגיש לחץ תזרימי. פתאום יש איחור בתשלומים, פתאום משלוחים נתקעים, אבל ההוצאות – מה לעשות, ממשיכות לדפוק". 

אז בעידן של חוסר ודאות, תנודתיות וחששות מצד עסקים רבים, הלכנו לבדוק כיצד יכולים עסקים וחברות להתמודד עם המשבר ואלו פתרונות קיימים בשטח, המאפשרים כמעט לכל עסק לעבור את הסערה עם הראש מעל למים. 

לצד העסקים הגדולים שבמרבית הענפים שורדים היטב את משבר הקורונה וחלקם אף צולחים אותו ברווחיות נאה, קיימים עסקים קטנים ובינוניים רבים הסובלים מחוסר היציבות בתקופת המשבר. הסגרים החוזרים, עיכוב בהגעת חומרי גלם, סגירת נמלים, התייקרות השינוע האווירי ואפילו שינויים בהרגלי הצריכה, יוצרים תנודתיות רבה וכמובן קשיים תזרימיים. זה קורה לא רק בישראל אלא בעולם כולו. בשטח, מנהלים בעסקים שונים נאלצים להתמודד עם חוסר ודאות, לדוגמה בכל הקשור לניהול כוח האדם שלהם. שאלות כמו – האם להוציא עובדים לחל"ת? ואם כן,  כמה? ואם לפתע אזדקק לעובדים כיצד אחזיר אותם ולאיזו תקופה? עולות שוב ושוב ואין להן תשובות חד משמעיות. ועוד לא דיברנו על ליקוט ומסירה של סחורה, חומרי גלם ומוצרים, אחסנה, ניהול מלאי. בקיצור כאב ראש וניהול סיכונים לא קטן. כל זה משפיע כמובן ישירות על יכולתם של עסקים אלו לתמחר את מוצריהם במדוייק ובסוף רואים זאת גם על שורת הרווח שלהם.

הפתרון לקשיים ולסיכונים בתקופת משבר עשוי להימצא בשינוי מודל הניהול של העסק ומעבר מניהול תחת הוצאות קבועות להוצאות משתנות. מה זה אומר? לכל עסק יש תקורות, שהם מערך כלל המשאבים שהוא נידרש להשקיע על מנת לעמוד במטרותיו ויעדיו. אלו הוצאותיו הקבועות של עסק והן כוללות בין היתר חשמל ומים, דמי שכירות, ביטוח, אחזקה ותפעול, וגם כמובן כוח אדם. אלו הן הוצאות שבכל חודש נתון נדרש העסק לשלם, ללא קשר למצבו או מה שקורה שם בחוץ, בשווקים. בתקופה של חוסר וודאות, כשנדרשת מהעסק גמישות קצת כמו אקורדיון, קשה מאד ולעיתים בלתי אפשרי לצמצם את ההוצאות הקבועות הללו במהירות ועוד יותר קשה להחזירם להיקפם הרגיל במהירות, כשהעסק שב לפעילות רגילה. 

מעבר להוצאות משתנות עשוי להוות פיתרון מצויין לעת משבר, אך לא רק. אז מה זה בכלל ניהול הוצאות משתנות? זה אומר שהעסק משלם רק על מה שהוא צריך ולא מתחייב מראש על תקורות קבועות, ללא קשר לפעילותו. "מעבר להוצאות משתנות מעניק לעסקים, במיוחד בתקופת הקורנה, גמישות", מסביר חן גולדנר, סמנכ"ל השיווק של פריץ המתמחה בניהול שרשרת אספקה ושילוח. "בעל העסק קונה מאיתנו למעשה תעודת ביטוח ואנחנו מווסתים עבורו את הסיכונים. אנחנו מעניקים לעסקים האלה פתרונות אופרטיביים במגוון רחב מאד של תחומים והמנהלים זוכים לזמן ולשקט הכל כך נדיר בימים אלו, כדי להשקיע את עצמם בליבת העשייה של העסק והארגון. זהו פיתרון חשוב במיוחד בתקופה של חוסר ודאות ותנודתיות שוק". 

פריץ נמצאת כבר 30 שנה בתחום השילוח ושרשרת האספקה. היא פרוסה בארץ עם 4 מרכזים לוגיסטיים גדולים, 3 מרכזי הפצה ו-5 סניפים. החברה זיהתה את המצוקה והצרכים של עסקים שונים, גם בעולמות ה-Ecommerce ופיתחה מערכת תומכת המעניקה ללקוחותיה, במגוון רחב מאד של תחומים, שירותי One Stop Shop. "אנחנו יודעים לכסות עבור לקוחותינו את כלל הצרכים שלהם", מסביר גולדנר,  "משילוח בינלאומי, ליקוט וחלוקה יבשתית, פתרונות לוגיסטיקה כולל אחסון מלאי גם ללקוחות קטנים ובינוניים, פתרונות מימון ואפילו שירותי רכש. כך לשם המחשה, לקוח יכול לאחסן אצלנו, בהתאם לצרכים שלו, מוצרים, חומרי גלם, באחד המרכזים שלנו ברחבי הארץ ואנחנו חוסכים לו השכרה יקרה וארוכת טווח של מחסנים, במיוחד בתקופה בה הוא לא יודע מה יקרה מחר ואם יהיה לו צורך בכך". פריץ מציגה פתרונות מעניינים גם ברמת השינוע, ליקוט ופיזור חומרי גלם או מוצרים ובכך היא חוסכת ללקוחותיה את עלויות אחזקת צי רכב יקר, כוח אדם ועוד. 

"אבל מעבר לתחומי הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה, אנחנו מעניקים ללקוחותינו בימים טרופים אלו גב", אומר גולדנר. "אנחנו משתמשים בכל היכולות שלנו, העוצמה ומערכות הקשרים, על מנת לסייע ללקוחותינו במגוון רחב של עשיה". גולדנר נותן כאן דוגמה מעניינת: "אם יש לך ספק בסין ואתה רוצה לקבל ממנו הוזלת כמות. ואתה יודע שתצליח למכור את כל הסחורה, אך מבין שבתקופה הזאת זה יקח יותר זמן , אתה מבין שאתה זקוק למימון כדי להשאר רווחי. במסגרת שירותי שרשרת האספקה שאנחנו מספקים, רוכשים את הסחורה עבורך, מביאים אותה לארץ, מאחסנים אותה ואפילו מפיצים אותה עבורך. אחרי המבול, תשלם עבור השירותים שלנו בתוספת עלות המימון ובכך יצרנו עבורך גשר מעל התנודתיות בביקוש".

אלו ימים לא פשוטים עבור עסקים רבים, אבל מתוך הקושי והאתגר אפשר לצאת לדרך חדשה שתשרת את העסק גם בעת המשבר אך גם לאחר סיומו. מעבר להוצאות משתנות כפי שמציעה פריץ, הוא פתרון מצויין להתמודדות עם חוסר היציבות והתנודתיות – פתרון שעשוי לשרת ולסייע לעסקים רבים גם בהמשך. רוצים לדעת עוד? ……   

רוצים להיות תמיד ב-control על התפתחויות חדשות בעולם שרשרת האספקה? הירשמו לניוזלטר ואנחנו כבר נדאג לעדכן אתכם!

זה הזמן להיות ב-Control

הרשמה למושב ״אוטומציה בשרשרת האספקה״

עלות השתתפות 175₪ כולל מע״מ - הנחה בלעדית למוזמני Fritz

איך תרצה לשלם