המרלו”ג האוטומטי של רמי לוי: האם מדובר במודל שותפות שישנה את תחום הקמעונאות?

בקרב כל מי שמבין עניין, ההודעה כי רמי לוי מקים מרכז לוגיסטי אוטומטי בלב תל-אביב (מגדל שלום) בשיתוף חברת הסטרטאפ פאבריק לא הפתיעה אף אחד. מהרגע שפתח את חנות הענק הראשונה שלו בתלפיות בשנת 1992, דרך ההנפקה בבורסה של שיווק השקמה בשנת 2007 ועד הנקודה הנוכחית, הגדילה של העסק שלו היא אקספוננציאלית. מאז ומתמיד, האסטרטגיה העסקית של רמי לוי נשענה על העיקרון של מחיר זול לצרכן ע”י הורדת פערי התיווך וכעת הוא לא רק מבטיח מחירים זולים, אלא גם שירות מהיר (התחייבות לשעתיים) עד דלת הצרכן. כאן נכנסת לתמונה חברת פאבריק (לשעבר CommonSense Robotics) שמטרתה להקים ולתפעל מרכזים לוגיסטיים במרכזי ערים בתמחור שיקבע לפי כמות הפריטים וההזמנות.

מדוע מדובר בבשורה? כי פאבריק מציעה מודל של שיתוף פעולה שנועד לתת מענה לעקב אכילס ולחשש של רשתות קמעונאות רבות לספק משלוחים מהירים אונליין, זאת בגלל העלויות הגבוהות של השכירות והקמת המרלו”ג ולכן גם לא רווחית.

לדוגמא, בעוד ששופרסל מקימה בימים אלה מרכזים לוגיסטיים אוטומטים בקדימה ומודיעין בהשקעה של 600 מיליון שקלים, רמי לוי ציין כי הוא מקבל את המרכז האוטומטי ללא השקעה כספית בהקמתו. איך זה יכול להיות? כאן נכנס לתמונה מודל השותפות. כלומר, פאבריק אחראית על הקמת המרכז מבחינה לוגיסטית וטכנולוגית והיא תקבל אחוז מסוים מסך המכירות. לפי הערכות המרכז האוטומטי יוציא בין 300-400 הזמנות ביום ועם השלמת הפריסה הארצית, נתח המכירות המקוון של הרשת יעלה מ-7% לאזור ה-30%. לכן ביחס להיקף המכירות הצפוי זה נשמע כמו צעד משתלם לשני הצדדים. במסגרת השותפות פאבריק תקבל נתח גבוה מסך המכירות ולאורך זמן רמי לוי יחסוך בעלויות של כוח אדם כיוון שהמרכז יופעל באמצעות קובוטים (collaborative robots cobots) – רובוטים שמתוכננים לעבוד באופן בטיחותי בסביבת בני אדם. ומה לגבי חסכון בעלות השכירות? הרובוטים של פאבריק מתרוממים כלפי מעלה ובכך מלקטים בצורה אורכית, לכן מתאפשר לשכור שטח קטן יותר שמנוצל בצורה אידיאלית. פיתרון זה מאפשר לשכור שטח במרכזי ערים וכך מייעל את העבודה וניתן לספק סחורה תוך שעה-שעתיים עד בית הלקוח, מרלו”ג אשר ממוקם הרחק ממרכז העיר זמן ועלות השליחות עולים בצורה משמעותית דבר המעקב את זמן האספקה.

כיום, פאבריק לא מספקת שירותי משלוחים אך ציינה כי בעתיד היא תהיה מעוניינת לעשות זאת, בהתאם לרוח החברה. כלומר, לא להקים שירות משלוחים אלא לעבוד בשיתוף פעולה עם חברת שילוח אחרת. אז האם מודלים של שיתופי פעולה ישנו את עולם שרשרת האספקה?

בקרב כל מי שמבין עניין, ההודעה כי רמי לוי מקים מרכז לוגיסטי אוטומטי בלב תל-אביב (מגדל שלום) בשיתוף חברת הסטרטאפ פאבריק לא הפתיעה אף אחד.
חן גולדנר, סמנכ”ל תפעול ושרשרת אספקה בפריץ, מציין כי: “עד עתה ראינו אוטומציה בעיקר אצל חברות מזון או תרופות גדולות (שטראוס, תנובה, טבע וכו’). ההחלטה של חברות קמעונאות להטמיע תהליכים של אוטומציה בארגון מצביעה על הבנת הצורך בהתייעלות על ידי שימוש באותן טכנולוגיות מתקדמות לצורך החזר השקעה סביר. הצעד שעושה רמי לוי הוא פריצת דרך נוספת בהיבט ה 3PL בתחום האוטומציה.

רוצים להיות תמיד ב-control על התפתחויות חדשות בעולם שרשרת האספקה? הירשמו לניוזלטר ואנחנו כבר נדאג לעדכן אתכם!

זה הזמן להיות ב-Control

הרשמה למושב ״אוטומציה בשרשרת האספקה״

עלות השתתפות 175₪ כולל מע״מ - הנחה בלעדית למוזמני Fritz

איך תרצה לשלם