כש"סבון" נאלצה לפנות מוצרים מ-36 סניפים

ניהול מלאי ואחסון הן משימות מאתגרות לעסק, בוודאי בעתות משבר. זה מחייב תיאומים רבים,  לקיחת סיכונים, השקעות כספיות ניכרות והרבה כוח אדם. בקיצור כאב ראש לא קטן. לא אחת נראה  שכל ניסיון פנימי לייעל את התהליכים הללו נועד לכישלון. מה לעשות, לא כולנו מומחי לוגיסטיקה.

סבון היא מותג מוכר ואהוב למוצרי סבון איכותיים. החברה מייצרת ומשווקת את מוצריה ב-36 סניפים בפריסה ארצית, 220 סניפים ברחבי העולם ואתר און ליין מצליח. סבון מוכרת יותר מ-18 מיליון מוצרים בשנה ויש לה מערך לוגיסטי שכולל 4 משאיות להובלות יבשתיות ו-8 מכולות ענק שיוצאות כל שבוע אל מעבר לים. תקופה ארוכה ריכזה סבון את מאמציה הלוגיסטיים באזור המרכז ולאחר מכן התרחבה למחסנים גדולים בקריית גת, שם מרכזת סבון את כל המלאי שלה. עם הצמיחה של המותג הפנימו בסבון שיקשה עליהם לוגיסטית לאחסן את כל המלאי הדרוש בעצמם לבד

"לשמחתנו גדלנו בקצב הרבה יותר גבוה ממה שהערכנו ותארנו לעצמנו", מעידה מור בסין, מנהלת המרכז הלוגיסטי של סבון. "יש לנו מרכז לוגיסטי בגודל של כ-5000 מ"ר שעובד בתפוקה מלאה, אך הוא פשוט לא עמד בקצב. אבל אי אפשר לעצור את החיים. ההזמנות המשיכו להיכנס ואף בקצב הולך וגדל, בנמל היו מכולות שצריך לפרוק ואת הסחורה היה צריך לשנע לחנויות ועוד לא דיברנו על הזמנות האון ליין. אני כמי שאמונה על הלוגיסטיקה הייתי חייבת למצוא פתרון. היינו חייבים עזרה".

הפתרון הגיע בצורה סמלית מהשכנים בקרית גת. "הבנו שאנו זקוקים לפתרון מיקור חוץ לאחסון,  שיאפשר לסבון גמישות רחבה יותר ויכולת להתחייב למלאי גדול העומד בדרישות השוק", מסבירה מור. ממש מעבר לרחוב ישבו השכנים של סבון בקריית גת, חברת פריץ, מחברות הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה הגדולות בארץ. "בדיוק מה שחיפשנו", מחייכת מור. "שירותי אחסון וניהול מלאי מקצועיים בהתאם לצרכים, לכמויות ולשטח שאנו זקוקים לו". החברות ניהלו בעבר שיתוף פעולה מצומצם ובסבון זכרו את השכנים וההתקשרות הייתה פשוטה ונוחה יותר.

בפריץ יודעים שהאתגר בתחום הלוגיסטיקה הוא להיות שונה ולהעניק פתרון הוליסטי, מלא וגב ללקוח. יש הרבה חברות לוגיסטיקה, אבל כדי לתת את המענה האפקטיבי ביותר צריך לבנות פתרונות יצירתיים וזה היתרון היחסי שפריץ יודעים להציג. מחסנים אינם פתרון שעומד לבד בפני עצמו, מאחורי אלפי המטרים לאחסון וניהול מלאי צריך כוח אדם וצוות איכותי, עם מערכות מתקדמות, כזה שייתן לסבון וללקוחות נוספים שקט בתוך מהומת המלאי, כדי שיוכלו להמשיך ולעשות את מה שהם הכי טובים בו.

פריץ מספקת כיום לסבון מערך תמיכה לוגיסטית שלם, הכולל שטחי אחסון בהתאם לצרכים, ליקוט סחורה נכנסת, קבלתה במרלו"ג פריץ בקרית גת וספירת מלאי עדכנית.

"הערך המוסף שלנו זה שקיפות מלאה של המערכות. בכל רגע נתון הלקוח שלי יכול להיכנס למערכת שנקראת Servitz באמצעות הטלפון הנייד או המחשב ולצפות במלאי מרגע הקליטה, לבצע ניהול ובקרה של המלאי, להוריד הזמנות ולהפיק דוחות על פי דרישה ולקבל חיווי סטטוסים בזמן אמת", מסבירה שלומית אסרף מגידיש, מנהלת תיק הלקוח של סבון בפריץ. "אין זמן המתנה לקליטת סחורה. ברגע שהסחורה מגיעה היא מיד נקלטת במערכות השירות".

בעלי עסקים יודעים כמה קשה להתמודד עם אירועים לא מתוכננים, בלת"מ קוראים לזה בצבא. האם על פי דרישות השוק הנוכחיות אפשר בכלל להתכונן לבלתי מתוכנן? "אנחנו מאמינים שכן ומוכיחים את זה הלכה למעשה", מוסיפה שלומית.

במהלך מגפת הקורונה והסגרים נאלצו בסבון לפנות את 36 הסניפים שלהם מהמלאי שהיה על המדפים. מי בכלל חשב שיום אחד ייסגר כל המשק וחנויות ורשתות יאלצו לפנות את כל המוצרים והמלאי מהחנויות?  "זה היה תרחיש בלהות אני חושבת של כל מנהל לוגיסטיקה", מסבירה מור מנהלת המרלו"ג של סבון, "לא משהו שאתה מתכונן אליו, מצפה לו, או שיש לך פתרון מתחת ליד. אבל פריץ ידעו לתת לנו מענה מקצועי בנסיבות הלא פשוטות האלה, גם ברמת ליקוט המוצרים והשינוע וגם ברמת האחסון".

פריץ מעניקה לסבון גמישות ברמת האחסון, "זה אומר שאני לא צריכה לחשוש מהזמנות רכש, גם כשיש בהן כמות מינימום ואם יש לי קושי לאחסן אצלי את המוצרים אני יודעת שאני יכול תמיד לפנות לפריץ".

חברות יכולות לנהל מערכים שלמים בצורה נהדרת, אבל ליפול בתחום אחד שמשפיע על כל החברה. הניסיון בשטח מלמד שיש עסקים רבים המחפשים פתרונות רוחב עבור העסק שלהם  חברה חיצונית שתנהל מספר רב של תחומים עבורם. בפריץ יודעים לספק את מיטב הפתרונות בתחום ניהול ותפעול שרשרת האספקה. אבל היתרון היחסי של פריץ הוא במתן  פתרון נקודתי, בתחום ספציפי, שייתן לעסקים שקט ופחות כאב ראש בתקופה מאתגרת. "מעבר לשירותים השוטפים שאנחנו מעניקים ללקוחות ומעבר לאפשרות שאנחנו פותחים בפני הלקוח לעבור לניהול בהוצאות משתנות, אנחנו יודעים לתת ללקוחותינו גם באירועים מתפרצים, משברים ותקלות שקשה היה לצפות אותם. זה היתרון היחסי שלנו", מסכם חן גולדנר סמנכ"ל השיווק של פריץ".

שלומית מנהלת התיק של סבון בפריץ יודעת לספר שהיא רואה את העובדים של סבון עובדים במחסנים של פריץ, לצד העובדים של פריץ. "זה לא דבר מקובל ונהוג בכל מרכז לוגיסטי", היא אומרת. "אך אנחנו מבינים שהקשר עם הלקוח חייב להתבסס על ערכים אנושיים כדי ששיתוף הפעולה העסקי יעבוד".

מור מסבון מסכימה עם שלומית. "האמון הזה מתבסס על ההבנה שאנחנו עובדים יחד. פריץ מעניקה לנו את השירותים הדרושים לנו, אני יודעת שאני יכולה לסמוך עליהם והם נותנים בי אמון בידיעה שהם הראשונים שאני אפנה אליהם כשאני זקוקה לפתרונות. זהו שיתוף פעולה טוב לשני הצדדים. אנחנו עם פריץ מתוך בחירה".

רוצים להיות תמיד ב-control על התפתחויות חדשות בעולם שרשרת האספקה? הירשמו לניוזלטר ואנחנו כבר נדאג לעדכן אתכם!

זה הזמן להיות ב-Control

הרשמה למושב ״אוטומציה בשרשרת האספקה״

עלות השתתפות 175₪ כולל מע״מ - הנחה בלעדית למוזמני Fritz

איך תרצה לשלם