כיצד “טכנולוגיה” שהומצאה לפני 464 שנים עדיין משמשת את עולם שרשרת האספקה?

קצב הטמעת טכנולוגיות חדשות בעידן הדיגיטלי הוא מהיר במיוחד ועולה משנה לשנה; אז מדוע בעולם שרשרת האספקה יש קושי להדביק את הקצב? וכיצד כל זה עומד להשתנות?

 

בשנת 1555 הומצא שטר המטען הימי. השטר הזה מקנה בעלות משפטית על סחורה. מי שמחזיק את השטר הוא הבעלים של הסחורה.

היום, אחרי 464 שנים – “הטכנולוגיה” הזו עדיין בתוקף. היא באה לידי ביטוי בצורך להדפיס את המסמך הממשי – שטר המטען הימי, לחתום עליו ואז לשים אותו במעטפה ולשגר את המעטפה הזו לקצה השני של העולם שם מחכה סחורה שישחררו אותה מהמכס.

לא פעם, שטר המטען הימי הזה הוא לא דף אחד חתום אלא ערימה של דפים. ואת כולם צריך לשנע מפה ועד לטימבקטו רק בשביל שמי שרכש את הסחורה בטימבקטו יוכל לקבל אותה. מיושן? מיושן זו מחמאה. הדרך לשינוי נסללת על גבי טכנולוגיות משנות מציאות. ניתן לדמות את העולם העסקי לסופרמרקט של טכנולוגיות שיכולות לשרת אותנו, ואנחנו רק צריכים לבחור ולרתום את הטכנולוגיות לצרכי התעשייה.

כל העניין הזה של שטר מטען, ובכלל כל העניין הזה של בעלות, נסוב סביב אמון. מטבע ועסקים, אלו דברים המבוססים על אמון בין אנשים שמגיעים להסכמה שסחורה שווה מטבעות.

המטבעות הומצאו לפני שטרי המטען אבל היום יש סוג חדש של מטבעות – מטבעות וירטואליים. המטבעות הללו מיוצרים בשיטת בלוקצ’יין שהיא טכנולוגיה מאובטחת ומוכרת בעולם כולו. למרות חבלי הלידה ולמרות שומרי הסף של הרגולציה והבנקאות, המטבעות הללו יחליפו את המטבעות החומריים שאנחנו משתמשים בהם היום וזה רק עניין של עוד כמה שנים. כמו כל מהפכה, השינוי מתחיל דרך שימוש בטכנולוגיה ע”י סקטורים מצומצמים עד שעלויות הייצור מאפשרות הנגשה של אותה מהפכה לנחלת הכלל.

(ע”ע רכבים וסמאטרפונים) כך גם טכנולוגיית הבלוקצ’יין – השימוש בה נעשה בהתחלה ע”י סקטורים מצומצמים,  וכבר החלה להגיע לעולם שרשרת האספקה (כבר קיים היום בשימוש יומיומי בביטקוין. מה הקשר בין בלוקצ’יין לשרשרת האספקה? החלפה של אותה “טכנולוגיה” שהומצאה לפני 464 שנים – שטרות המטען שנמצאים היום בעיצומה של מהפכה.

שטר המטען, ממש כמו המטבע הווירטואלי, עובר היום מבעלות אחת לשנייה בלי להדפיס שום דבר ובלי להטיס ניירות אלפי קילומטרים. הטכנולוגיה מאפשרת את זה. ההצפנה של שטרות המטען דרך בלוקצ’יין מאפשרת אבטחה ברמה הגבוהה ביותר. שטר המטען אינו יושב פיסית בשרת ספציפי של אחד מהצדדים בעסקה, אלא מבוזר בין שרתים של כל המעורבים בהליך מבלי שזהותם נחשפת – מה שהופך את מלאכת הפריצה לכמעט בלתי אפשרית. מלבד השקט הנפשי שהאבטחה מעניקה, הטכנולוגיה מיתרת הליכים בירוקרטים מורכבים ומאפשרת חסכון אדיר בכסף. פעם אחת היא חוסכת הטסה ושינוע של שטר המטען ופעם שניה דרך חסכון בכוח האדם שמעורב בהליך המסורבל של החלפת בעלות.

אבל שרשרת האספקה לא בנויה רק מהחוליה הזו של החלפת בעלות. לפני החלפת בעלות צריך להסכים על מחיר. ובשביל להסכים על מחיר צריך לייצר הצעת מחיר.

אז איך בונים הצעת מחיר? בודקים ביקוש והיצע, מחירונים, עלויות שילוח ובוחנים היסטוריה של עסקאות דומות. כל פעם מתחילים את כל התהליך מחדש עד שמגיעים למסמך ששולחים ללקוח. גם זה תהליך שמתחיל כבר להיות מיותר, ארכאי.

איך יכול להיות שבעידן שלנו ניתן להזמין מלון בבוקינג ולקבל מספר חלופות ואת המחירים הכי אטרקטיביים לבחירה על סמך מידע שנאסף ובעולם שרשרת האספקה זה עדיין לא הוטמע? הצעות מחיר דיגיטליות הם המהפך הבא והן ממש עוד רגע כאן.

הן מבוססות בינה מלאכותית שמשתמשת בנתונים השמורים במערכת מעסקאות קודמות, סקירה של מצב השוק ונתונים רלוונטיים נוספים.

עוד מעט יוכלו מערכות טכנולוגיות לייצר הצעת מחיר מהירה ועדכנית ללא התערבות אדם ולספק מספר חלופות לפי עלויות ומהירות אספקה. גם בינה מלאכותית, מכונות למידה וביג דאטה הם מוצרי טכנולוגיה שאפשר להביא מהסופרמרקט העתידי ולהחליף בעזרתן פעולות קצה לקצה. אם יש פעולה מחזורית שאדם מבצע באופן רפטטיבי לאורך זמן כמו הנהלת חשבונות, ראיית חשבונות ושירות לקוחות ניתן להחליפו במכונת למידה.

המכונות הללו אינן בוטים שמחזיקים בתוכם כמות מוגבלת של שאלות ותשובות, מקרים ותגובות. זוהי מערכת שכל הזמן לומדת ומלמדת את עצמה.

היא עושה את זה מהר, היא לא טועה, והיא מספקת פתרונות אמיתיים לבעיות אמיתיות. חשוב לזכור, כי הבינה המלאכותית כשלעצמה אינה מספיקה ויש לחבר אותה לפתרונות שיש לפתור גם בעולם הפיסי.

לדוגמא,  אם קיימת משימה להגיע לאפס זמן השבתה של פס יצור, צריך להקים מחסן צמוד ויש תנועה הלוך-חזור בין קו היצור למחסן.

לקיצור זמן העברת הסחורה אפשר להשתמש ברחפנים, אבל זה לא מספיק. כדי שלא נחכה שאדם יבחין שהמלאי כמעט יתרוקן וידאג לריענון שלו, ישנן מערכות שיודעות לזהות חוסר בחומר גלם או חלק, לשלוח הוראת ליקוט למחסן. במחסן מועבר המלאי הנדרש למשטח איסוף של רחפן ובלי שאף אחד ירגיש ויתערב פס הייצור מקבל את ה”הזנה” שהוא זקוק לה וממשיך בשלו ביעילות מקסימלית ואוטומציה מלאה.

כלומר, הליכי אוטומציה דיגיטליים מתחברים לפתרונות טכנולוגים פיסיים כמו רחפנים ורובוטים. אבל זה הולך עוד יותר רחוק. שקיפות זו המילה החמה היום בפוליטיקה, אבל היא נכנסת גם לעולם שרשרת האספקה.

בעולם הפרטי זה קיים כבר שנים. אתה מזמין חבילה באינטרנט ויודע איפה היא נמצאת בכל רגע נתון. אפילו משלוח האוכל שלך הוא כזה. אין שום סיבה שזה לא יקרה גם לאורך שרשרת האספקה. היום יש לזה פתרון!

הלקוח יכול לראות איפה הפריט שהזמין נמצא במחסן עד לרמת המדף הספציפי שבו הוא מחכה לאיסוף. זה קורה במערכת אונליין, בזמן אמת, מכל מכשיר, לא רק מהמשרד או מהמחסן. זה מאפשר שיחה מול הספק לכל בקשה או תלונה לגבי האספקה.

המערכת יודעת להשתמש בנתונים שהשפיעו בעבר על משלוחים לאותו מקום או של אותה סחורה ולנתח אפילו תחזיות מזג אוויר ולהתריע מראש על איחור באספקה בגלל סערה מעל האוקיינוס שבו אוניית האספקה נמצאת, עוד לפני שרב החובל על הספינה יודע שהוא עומד לאחר.   עולם שרשרת האספקה עדיין מיושן במובנים רבים, אבל באופק אפשר לראות חלופות. חלקן כבר פעילות, אחרות הן בגדר חלום שהולך ומתממש.

רוצים להיות תמיד ב-control על התפתחויות חדשות בעולם שרשרת האספקה? הירשמו לניוזלטר ואנחנו כבר נדאג לעדכן אתכם!

זה הזמן להיות ב-Control

הרשמה למושב ״אוטומציה בשרשרת האספקה״

עלות השתתפות 175₪ כולל מע״מ - הנחה בלעדית למוזמני Fritz

איך תרצה לשלם